Levensstroom

Home | Contacteer mij |
linker hoek afgerond SEO rechter afgeronde hoek container

Levensstroom, praktijk voor therapie, Mindfulness trainingen en massage

mindfulness trainingen

Wat is Mindfulness nu?

Aandachtig aanwezig zijn, zonder oordeel, in het nu moment

Wie ooit in een zware depressie terechtkwam, heeft veel kans om te hervallen. Psychotherapie kan dat vaak niet tegenhouden. En altijd maar antidepressiva slikken is ook niet dé oplossing. Ook voor de gezondheid is dit niet aan te raden. En wie er mee stopt heeft weer evenveel kans om te hervallen. Met de mindfulness training, een techniek die ook naar België is overgewaaid, is daar iets op gevonden.


Het begin

Van waar komt mindfulness nu? De wortels liggen in het Oosten. Maar het is het Westen die enkele oosterse technieken overgenomen en geïntegreerd heeft in een eigen programma. Jon Kabat-Zinn, oprichter en eerste directeur van het Center for Mindfulness, ontwikkelde vanaf 1970 Mindfulness Based Stress Reduction programma (MBSR), een trainingsprogramma voor mensen met chronische medische klachten (fybromyalgie, kanker, pijn, hartziekte,…), Het wordt momenteel in veel ziekenhuizen in de VS en Europa aangeboden als ondersteunende therapie. In zijn belangrijkste werk zegt hij:

"Oplettendheid (mindfulness) is: je van elk moment gewaar zijn. Het wordt gecultiveerd door heel gericht aandacht te schenken aan al die zaken waar we gewoonlijk niet bij stilstaan. Deze systematische aanpak helpt ons om nieuwe manieren van controle en wijsheid te ontwikkelenin ons leven,..."

Mindfulness, het centrale begrip in de MBSR (Mindfulnes Based Stress Reduction), is met heel je aandacht je bewust op iets richten, terwijl je in het hier en nu blijft en niet oordeelt over wat je gewaar wordt. Het komt uit het Sanskriet van het woord vipassana. In het Nederlands vertaalt men het als aandachtgerichtheid. Vipassana is een millennia oude vorm van meditatie afkomstig uit de Boeddhistische traditie en betekent letterlijk: de dingen zien zoals ze werkelijk zijn.
Leven met open aandacht betekent leven in het hier-en-nu. Ook dat kennen we allemaal. We kennen die momenten waarop we met volle aandacht en interesse bij iets aanwezig zijn. We genieten van iets, bv. een mooi natuurlandschap, als de kinderen spelen, met een hobby bezig zijn, een vogel horen fluiten,… Die momenten hebben we graag. Maar er zijn ook minder mooie momenten waar we volledige aandachtig zijn: die enge nachtwandeling in het bos, waar ik verschrikt wegspring omdat een onverwachts knakkend geluid mij achtervolgt! Angst overvalt me. Ik sta stokstijf, voel mijn hart in mijn keel bonzen, hoor elk minuscuul geluid, mijn buik is ingetrokken en ik vergeet bijna te ademen,… Ook dat kan aandachtig aanwezig zijn… als je het op het moment zelf gewaar wordt!

mindfulnes depressie

Man 44 jaar, gehuwd, 3 kinderen, hoofdverantwoordelijke bij een grote firma. Heeft depressie en leeft met angst. Hij is niet meer tevreden met zijn situatie en wil eigenlijk iets anders. Hij vindt zijn werk een sleur en ziet de toekomst niet goed meer zitten. Zijn gezin maakt een moeilijke periode door, de kinderen worden groot, zijn partner wil scheiden. Zijn zorgen worden groter, hij wordt vele nachten wakker en heeft dan moeite om weer in te slapen.

Trainen van aandacht

Het denken van de meeste mensen is getraind in het streven naar “meer, beter, leuker, verder, sneller,…” Men is vaak niet tevreden met zijn ervaring of de situatie. En men probeert daar verandering in te brengen. Van kindsbeen af zijn we geleerd om dat wat onaangenaam is zoveel mogelijk te vermijden en dat wat plezierig is willen we steeds meer. Wanneer dit meer willen “gehechtheid” wordt en dit minder “willen” afwijzing dan is er iets dwingends aan de hand. Het voortdurend maar mentaal brouwen om een spanningsvolle situatie toch maar anders te willen (iets wat met er door aan te denken toch niet veranderd!), en dit creëert alleen maar spanning. Stress, depressie, vermoeidheid zijn te verwachte gevolgen.
Tijdens mindfulness trainingen kun je leren de aandacht te trainen, en zo op een andere manier omgaan met de moeilijke situatie of de onaangename gevoelens. De training richt zich op de relatie met lichamelijke gewaarwordingen, gedachten en gevoelens. Door op een niet afwijzende en niet-oordelende manier naar de ervaring te kijken wordt het dwangmatige spanningsveld van anders willen en het toch niet kunnen opgeheven. Gevolg: men voelt zich rustiger en vrediger.

Van doen naar zijn

Om dit te bereiken is er een omschakeling nodig van “doen” naar “zijn”. Het is deze vaardigheid dat aangeleerd wordt gedurende het MBSR-programma (Mindfulness-based stress reduction). Daar waar een kind of volwassene bij een onaangenaam gevoel, bvb. een ruzie met iemand, automatisch geneigd is tot tegenreactie zoals uitschelden, kwaad worden of ‘er op slaan’, men zit dus in de doen-modus, zal iemand vanuit de mindfulness attitude eerst halt houden bij wat er aanwezig is in gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen. Automatisch komt men dan al wat tot rust (zijnmodus) en het reflexmatig gedrag is een halt gehouden. Daarna zal men over het algemeen een betere actie kunnen ondernemen, door bvb. op een rustige communicatieve manier te onderhandelen met de partner. Daar is dus wel eerst een zijnshouding aan voorafgegaan.

 

kinderen maken ruzie

Kinderen: mindfulness of de doe-modus: "erop los vliegen"

Mindfulness trainingen

Door Levensstroom worden er tal van mindfulness trainingen gegeven, vooral in West Vlaanderen. Deze worden begeleid door mijzelf, Dirk Vieren. Het gaat om MBCT trainingen (Mindfulness-based cognitive therapy ), een 8-weken interventie die bestaat uit een combinatie van Oosterse wijsheid (vipassana) en cognitieve psychotherapie.

 

<Terug naar boven>