Levensstroom

Home | Contacteer mij |
linker hoek afgerond SEO rechter afgeronde hoek container

Levensstroom, praktijk voor therapie, Mindfulness en massage

mededogen en compassie

Zelfcompassie

Wat is compassie, Karuna

‘Passie is lust, compassie is liefde.
Passie is verlangen, compassie is zonder verlangen.
Passie is begerigheid, compassie is delen.
Passie wil de ander als middel gebruiken, compassie respecteert de ander als een doel op zichzelf.

Passie houdt je vast aan de aarde, aan het slijk, en nooit word je een lotusbloem.
Compassie maakt je tot een lotusbloem. Je gaat je verheffen boven de troebele wereld van verlangens, begerigheid en woede.
Compassie is een transformatie van je energie.'

Osho


Wat is zelfcompassietraining?

Compassietraining

Compassie

Compassie (karuna) of mededogen is het vermogen om ons betrokken te voelen bij emotionele pijn, zowel dat van onszelf als dat van anderen. Het is bij iedereen aanwezig, maar vaak wordt dit vermogen gedeeltelijk of niet aangesproken. We zijn het niet geleerd om een houding als mededogen te beleven. We zijn wel geleerd om iets wat pijnlijk is of niet leuk, te vermijden. We zijn voorzien van de typische stressreacties: vechten, vluchten of bevriezen. Maar je kan ook moedig zijn en bij de pijn blijven. Dit is compassie. Je kan het door oefenen ontwikkelen en verdiepen.

Compassie maakt deel uit van de 4 hartkwaliteiten: gedeelde vreugde, compassie, gelijkmoedigheid en liefdevolle vriendelijkheid. Deze vier kwaliteiten hangen nauw met elkaar samen en versterken elkaar. Zo leer je de essentie van mindfulness: heartfulness...

Compassietraining of Mindfulness-Based Compassionate Living (MBCL), is een training in mildheid en (zelf)compassie, als vervolg en verdieping op de training Mindfulness (MBSR/MBCT).
Tijdens de mindfulnesstraining heb je geleerd om gevoelens en gedachten op te merken en te erkennen. Nu ga je nog een stap verder, om meer vriendelijkheid in je leven te brengen. Tijdens de compassietraining sluit je vriendschap met jezelf (inclusief je schaduwkanten) en integreer je deze vriendelijkheid in je dagelijks leven.

Voor wie bedoeld?

Een compassie training is geschikt voor allen die zichzelf verder willen onderzoeken en die een milde, vriendelijke houding verder willen verdiepen en ontwikkelen. Van deelnemers wordt verwacht dat zij gedurende de training dagelijks ĺ ŗ 1 uur tijd vrijmaken voor oefeningen. Naast het verder trainen van mindfulness komt o.a. het volgende aan bod:

  • Het erkennen van emotionele pijn als deel van het leven.
  • De evolutie van ons brein en van ons vermogen tot compassie.
  • Het belang van compassie.
  • Inzicht in wat compassie al of niet is.
  • Reacties op stress en zelfcompassie.
  • Kennismaking met kwaliteiten als liefdevolle vriendelijkheid, gelijkmoedigheid, compassie en gedeelde vreugde.
  • Wegen naar zelfcompassie : ervaringsgerichte oefeningen om onze compassie te vergroten
 
 
Voorpagina | Overzicht | Algemene Voorwaarden | Privacybeleid | Contacteer Levensstroom | © 2007 - 2017 Levensstroom |