Levensstroom

Home | Contacteer mij |
linker hoek afgerond SEO rechter afgeronde hoek container

Levensstroom, praktijk voor therapie, Mindfulness en massage

gedeelde vreugde

Gedeelde vreugde

Wat is Gedeelde vreugde, Mudita?

Er gaat een mooie kracht van jou uit,
Er leeft een heldere bron in jou,
Samen, harmonisch verenigd,
Kunnen we een stroom zijn,
Een stroom van liefde en mededogen,
van vreugde en gelijkmoedigheid.
Die elke dal verfrist,
door het pad van liefdevolle aandacht te gaan.

Bert Evens


De weg naar Gedeelde vreugde

Medevreugde

Mudita is een woord uit het Sanskriet en Pali dat geen tegenhanger in het Nederlands heeft. Het betekent sympathieke of onbaatzuchtige vreugde, of vreugde in het geluk van anderen. In het boeddhisme is mudita belangrijk als een van de vier Brahma-vihara.

Om beter begrip te krijgen van gedeelde vreugde bekijken we even de tegengestelden. Eén daarvan is jaloezie. Een ander voorbeeld is leedvermaak, dat betekent: genoegen nemen met het ongeluk van anderen. Natuurlijk, beide van deze emoties worden gekenmerkt door egoïsme en boosheid. Cultiveren van mudita is het tegengif voor beide.

Gedeelde vreugde wordt beschreven als een innerlijke bron van vreugde die altijd beschikbaar is, in alle omstandigheden. Zij is uitgebreid tot alle wezens, niet alleen aan die dicht bij je. In de Mettam Sutta (Samyutta Nikaya 46.54) de Boeddha zei: "I declare that the heart's release by sympathetic joy has the sphere of infinite consciousness for its excellence."

 

mudita
 

Voor wie bedoeld?

Een heartfulness training is geschikt voor allen die zichzelf verder willen onderzoeken en die een milde, vriendelijke houding verder willen verdiepen en ontwikkelen. Van deelnemers wordt verwacht dat zij gedurende de training dagelijks een 1/2 uur tijd vrijmaken voor oefeningen. Naast het verder trainen van mindfulness komt o.a. het volgende aan bod:

  • Het erkennen van emotionele pijn als deel van het leven.
  • De evolutie van ons brein en van ons vermogen tot compassie.
  • Het belang van compassie.
  • Inzicht in wat compassie al of niet is.
  • Reacties op stress en zelfcompassie.
  • Kennismaking met de kwaliteiten en vaardigheden van compassie.
  • Wegen naar zelfcompassie : ervaringsgerichte oefeningen om onze compassie te vergroten
  • Hoe mentale voorstellingen de emotieregulatiesystemen kunnen beÔnvloeden en compassiebeoefening de balans kan helpen herstellen.
 
Voorpagina | Overzicht | Algemene Voorwaarden | Privacybeleid | Contacteer Levensstroom | © 2007 - 2017 Levensstroom |