Levensstroom

Home | Contacteer mij |
linker hoek afgerond SEO rechter afgeronde hoek container

Levensstroom, praktijk voor therapie, Mindfulness en massage

gelijkmoedigheid

Gelijkmoedigheid

Wat is gelijkmoedigheid, Uppekha?

"Vrede en vreugde komen op
wanneer we het onderscheid laten vallen tussen goed en slecht,
tussen de geest die waarneemt en het lichaam dat waargenomen wordt,
tussen de geest die waarneemt en de gevoelens die waargenomen worden (en waarvan we zeggen dat ze onaangenaam zijn).”

"Wanneer we ons lichaam aanvaarden, er vrede mee sluiten,
het tot rust laten komen en er geen afkeer van voelen,
volgen we de leringen van de Boeddha.”

 


De weg naar gelijkmoedigheid

Compassietraining Gelijkmoedigheid: is een open, onbevangen, ruimhartige staat van het hart. Door alleen maar te observeren zonder te reageren: in plaats van te proberen de ene ervaring vast te houden en de andere te vermijden, het ene naar zich toe te halen en het andere weg te duwen, onderzoeken we simpelweg elk verschijnsel objectief, gelijkmoedig, met een evenwichtige geest. Dat is de weg van gelijkmoedigheid.

Elke gewaarwording kan als aangenaam of onaangenaam worden ervaren. Deze subtiele gwaarwordingen versterken zich dan tot groot verlangen of grote afkeer. Dit wordt een automatische gewoonte, die we mechanisch herhalen. Bij het ontwikkelen van gelijkmoedigheid reageren we niet op het geliefde of het ongeliefde, het gewenste of ongewenste, het plezierige of onplezierige.. Onaangedaan onderzoeken we de gewaarwording, zonder deze aangenaam of onaangenaam te vinden, zonder te verlangen, zonder af te wijzen.

Dit klinkt eenvoudig, maar wat moeten we doen als we een uur gaan zitten om te mediteren en na tien minuten begint onze knie pijn te doen? Meteen beginnen we die pijn af te wijzen en willen we dat hij weggaat. Maar de pijn gaat niet weg; in plaats daarvan wordt hij des te erger naarmate we er meer een hekel aan krijgen. De lichamelijke pijn wordt een mentale pijn, waarover we ons ernstig zorgen maken. Pijn wordt lijden.

Als we kunnen leren om deze lichamelijke pijn, al is het maar voor een ogenblik, te observeren; als we, al is het maar tijdelijk, los kunnen komen van de illusie dat het ónze pijn is; als we de gewaarwording objectief kunnen onderzoeken, zoals een dokter de pijn van iemand anders onderzoekt, zien we veel meer dan alleen het gevoel "pijn". de sensantie is aan verandering onderhevig. Iieder moment verandert het, het vergroot, verkleint, gaat weg, komt weer terug, verandert, groeit weer... We lijden niet meer onder de pijn, omdat we hem nu met onthechting kunnen observeren.

Voor wie bedoeld?

Een heartfulness training is geschikt voor allen die zichzelf verder willen onderzoeken en die een milde, vriendelijke houding verder willen verdiepen en ontwikkelen. Van deelnemers wordt verwacht dat zij gedurende de training dagelijks een 1/2 uur tijd vrijmaken voor oefeningen. Naast het verder trainen van mindfulness komt o.a. het volgende aan bod:

  • Het erkennen dat emotionele pijn tot het leven behoort.
  • De evolutie van ons brein en van ons vermogen tot compassie.
  • Het belang van gelijkmoedigheid ervaren.
  • Inzicht in wat gelijkmoedigheid al of niet is.
  • Reacties op stress en zelfcompassie.
  • Kennismaking met kwaliteiten als compassie, liefdevolle vriendelijkheid, gelijkmoedigheid en gedeelde vreugde.
  • Wegen naar zelfcompassie: ervaringsgerichte oefeningen om onze compassie te vergroten
  • Hoe mentale voorstellingen de emotieregulatiesystemen kunnen beÔnvloeden en compassiebeoefening de balans kan helpen herstellen.
zelfcompassie
 
Voorpagina | Overzicht | Algemene Voorwaarden | Privacybeleid | Contacteer Levensstroom | © 2007 - 2017 Levensstroom |