Levensstroom

Home | Contacteer mij |
linker hoek afgerond SEO rechter afgeronde hoek container

Levensstroom, praktijk voor therapie, Mindfulness en massage

Biofeedback apparatuur

Biofeedback apparatuur

Mediteren aan de monitor

 

Mediteren is geen kwestie van geloven.
Meer dan 3000 wetenschappelijke publicaties spreken voor zich.


Handige software die de hartvariabiliteit meet

Meer en meer professionele begeleiders maken gebruik van technische innovaties, zoals biofeedback apparatuur. Deze apparatuur verduidelijkt en visualiseert subtiele informatie vanuit het lichaam en kan verder geïnterpreteerd worden door de begeleider, coach, trainer of therapeut.
Bij Levensstroom wordt gebruik gemaakt van de stresseraser en software inner balance om de hartrtimevariabiliteit te meten en klanten te laten oefenen om in hartcoherentie te komen. Dit wordt getraind door combinatie van aandachtstraining en ademhalingstraining (mindfulness) maar door op een welbepaalde manier te ademen ontstaat er een coherent hart en een veel betere samenwerking met het brein. Dit wordt hartcoherentie genoemd en wordt geoefend in individuele trainingen als in groepsverband tijdens een heartfulness training.

Biofeedback met mindfulness

Wanneer we in stress zijn of angstig, depressief of met kwaadheid vervuld zijn, dan is de hartritmevariabiliteit onregelmatig. Bij acceptatie, liefdevolle vriendelijkheid, dankbaarheid en mededogen, kwaliteiten die in heartfulness worden beoefend, wordt de veranderlijkheid ‘coherent': de variatie tussen versnelling en vertraging van het hartritme wordt regelmatig. Je kan deze processen bewust beïnvloeden en zo incoherenties herkennen en voorkomen. Met biofeedback apparatuur kan je dan meten én zien onregelmatige en piekerige golven veranderen in mooie sinusgolven. Je zou denken dat ontspanning en rust verkregen door meditatie je in deze hartcoherentie brengt. Maar dat blijkt helemaal zo niet te zijn!

Mindfulness

Mindfulness heeft als doel de aandacht niet meer te richten op het denken (‘mentaal lawaai'). Meestal zijn we niet met aandacht in het hier en nu. Maar leven we op de automatische piloot en worden vaak niet constructieve gedachtegangen geactiveerd. Dit beïnvloedt onze ademhaling en ons hartritme. De biofeedback maakt dit zichtbaar. Maar door met aandacht in het nu te blijven zal er niet onmiddelijk hartcoherentie ontstaan!

Heartfulness

Tijdens hartcoherentie training leer je ademen op je eigen comfortabele snelheid. Je onwillekeurig zenuwstelsel zal de snelheid van je hartslag, de output van je hart en de capaciteit van je bloedvaten aanpassen, zodat ze synchroon gaan lopen met de ademhaling. De ademhalingsoefeningen tijdens hartcoherentie training zorgen er dus voor dat de orthosympathische en parasympathische zenuwstelsels gelijk worden geactiveerd. Hierdoor zal je hart iets trager slaan bij het uitademen. Er ontstaat een grotere variabiliteit, en grotere coherentie en er is een evenwicht in het onwillekeurig zenuwstelsel bereikt.

Het leuke is nu dat je het hartritmepatroon zichtbaar kan maken met biofeedback apparatuur.

Voorpagina | Overzicht | Algemene Voorwaarden | Privacybeleid | Contacteer Levensstroom | © 2007 - 2017 Levensstroom |