Levensstroom

Home | Contacteer mij |
Kortrijk Gullegem

Levensstroom, praktijk voor psychotherapie, mindfulness, heartfulness, hartcoherentie, Centering en massages

mindfulness eten

Mindfulness en eten

Vermageren door eten met aandacht

Het komt er bij een diner niet zozeer op aan wat zich op de tafel bevindt,
als wel op wat zich op de stoelen bevindt.

William Schwenck Gilbert


 


Afslanken zonder te diëten?

Kan je afvallen ZONDER op dieet te gaan, puur door heel bewust te proeven en te eten?

Ja dat kan. Met behulp van een mindfulness trainingsprogramma. Mindfulness betekent bewust aandacht schenken aan wat er aanwezig is, in je lichaam, je gedachten, je gevoelens, en je verlangens. Het helpt je om evenwichtig te eten en je gewicht gezond te houden.

 

gezond leven door beweging

mindfulness eating

Wie heeft baat bij mindful eating?

Een intensieve 8 weken durende training in mindful eten is geschikt voor al wie een problematische of gespannen relatie heeft met haar of zijn voeding en/of lichaamsgewicht. Het blijkt namelijk uit onderzoek dat de technieken die men aangeleerd krijgt tijdens een mindfulness training gestoord eetgedrag zoals verslaving aan snoep en chocolade, overmatig eten waaronder boulemia maar ook anorexia, binge eating doet afnemen. Daarnaast leer je je lichaam meer te accepteren en krijg een positiever zelfbeeld.
Ook voor mensen die dieetmoeheid ervaren of jojo-diëten herkennen.

 

 

 

Enkele tips voor mindful eten

Volgende tips kunnen je helpen je eetpatronen aan te passen. Met positieve gevolgen...

  • In een mindfulness training leer je meer bewust te worden van je lichaam en vooral van je buik. Je leert een onderscheid te ervaren tussen honger, goesting, emotioneel eten...
  • Wat zijn jouw signalen van honger die zeggen dat je genoeg hebt? Leer je signalen kennen. Dat zal helpen de hoeveelheid die je eet te verminderen. Je hoeft je bord niet altijd uit gewoonte leeg te eten. Als je een 2de x je bord vult, doe het dan matig of nog beter: hou het bij 1 maal.
  • Eet langzaam en neem voldoende tijd. Het lichaam heeft ongeveer 20 min. nodig om signalen van verzadiging door te sturen naar de hersenen. Als je binnen de 10 minuten klaar bent met je maaltijd, kan dit signaal niet tijdig aankomen bij je brein en blijf je dus gewoon verder eten. Het helpt om af en toe je lepel of vork neer te leggen en bewust de adem te volgen ter hoogte van je buik. Verder goed en lang kauwen.
  • Doe maar één ding tegelijkertijd. Dus als je eet, eet dan ook echt. Vermijd zo veel mogelijk afleiding. Vermijd naar televisie te kijken terwijl je eet, of op je tablet of smartphone te tokkelen. ga ook niet lezen en voer geen heftige discussies tijdens je maaltijd. Al je aandacht moet zoveel mogelijk naar het eten zelf gaan.
  • Sta even stil bij de reden waarom je eet. Eet je omdat het tijd is om te eten (kloketen)? Omdat de anderen in je gezin of op het werk ook eten? Omdat je emotioneel bent bv. verdrietig of kwaad? Of eet je de stress of kwaadheid weg? Of heeft je lichaam nu echt voedsel nodig? Het duurt ongeveer 3 uur vooraleer de inhoud van de maag wordt doorgegeven aan de dunne darm. Ga dus pas eten als je maag (bijna) leeg is, of als je lichtjes een hongerig gevoel begint te krijgen. Dit is dus ongeveer 3u na je vorige maaltijd.
  • Geef aandacht aan alle zintuigelijke prikkels: smaak, geur, vorm, uitzicht, kleur en textuur. Door mindful te eten, proef je bewust en geniet je meer van elke hap. Je eten wordt plots veel smaakvoller!
  • Als je bepaalde gevoelens opmerkt bij voedingsmiddelen die je lekker vindt geef er dan geen oordeel over. Ga je niet schuldig voelen omdat je geniet van een stuk taart of een ijsje. Ook een klein stukje chocolade kan je goesting stillen.
  • Door mindful te eten heb ik geleerd rozijnen te eten! Vroeger had ik daar een afkeer voor. Door aandacht te geven aan gevoelens van aversie die bepaalde producten kunnen opwekken en door alle zintuigen te gebruiken merk je soms dat iets er toch wel mag zijn. De kans bestaat dat je de aversie zult overwinnen.

 

met aandacht ruiken

Een training volgen?

Mensen met een eetstoornis of die negatieve ervaringen hebben met diëten kunnen een op maat gericht Mindful Eating training volgen. Zie daartoe in jouw eigen regio. Meestal is er ook deskundige begeleiding voorzien van een voedingsdeskundige, geneesheer en/of psycholoog.

Wil je gewoon een training volgen zonder specifieke focus op het evenwichtig en harmonieus eten, maar dit wel als een mooi voordeel meenemen dan kan je terecht bij deze mindfulness trainingen.

Ook getest op mensen

In het programma "ook getest op mensen" van tv zender Eén onderzoekt men de impact van een 8-weken Mindful eating training op vier vrouwen en vier mannen met overgewicht. Er werd nagegaan of de training een invloed had op het LICHAAMSBEWUSTZIJN, en op het leren OMGAAN MET STRESS. Bracht de training een verandering van levensstijl met zich teweeg? Werkten mee aan het programma: Prof Vannieuwenhove (hoofd Bariatrische Chirurgie UGent), Ann Meulemans (hoofd Klinische diëtetiek UZ Leuven) en Caroline Baerten (diëtiste-Mindful Eating/MBSR trainer). De eerste uitzending was op 19 november en de tweede op 10 december, op Eén.

Voorpagina | Overzicht | Algemene Voorwaarden | Privacybeleid | Contacteer Levensstroom | © 2007 - 2019 Levensstroom |