Levensstroom

Home | Contacteer mij |
linker hoek afgerond SEO rechter afgeronde hoek container

Levensstroom, praktijk voor therapie, Mindfulness en massage

Mindfulness - fysieke pijn

Mindfulness... fysieke pijn

Hoe terugval voorkomen?

De realiteit is heel ontnuchterend:
Wie depressief is geweest heeft ruim 50 % kans op herval
Wie tweemaal depressief is geweest heeft ruim 70 % kans op herval
Na een derde depressie is de kans op herval ruim 85 %


Je bent depressief als je meer dan twee weken minimum 5 van de volgende symptomen herkent:

  • Neerslachtigheid, verdrietig, somberheid, huilerig.
  • Alle belangstelling verloren hebt, en plezier in dingen die je tot dusver graag deed.
  • Veel minder of veel meer eet dan gewoonlijk. Je bent afgevallen of aangekomen.
  • Je kan moeilijk in slaap komen of slaapt te veel.
  • Geagiteerd en rusteloos, of zoveel trager dan anders, dat het anderen opvalt.
  • Je bent moe en hebt nergens energie voor.
  • Je voelt zich nietswaardig of heeft uitzonderlijke schuldgevoelens over dingen die hij of zij heeft gedaan of nagelaten.
  • Zich moeilijk kunnen concentreren, helder denken of besluiten nemen.
  • Het gevoel hebben dat je dood beter af zou zijn of denkt aan zelfdoding.

 

Indien je jezelf hier sterk in herkent weet dan dat je niet de enige bent. Zeventien procent van de volwassenen in ons land heeft last van depressie. Maar heel wat mensen die professionele hulp zouden kunnen gebruiken, doen daar geen beroep op.
Op vijf jaar tijd is het gebruik van antidepressiva in ons land gestegen met veertien procent. Vooral vrouwen en oudere mensen nemen deze middelen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is depressiviteit in 2020 volksziekte nummer twee (na hart- en vaatziekten).

En hervallen is veel voorkomend. Het is net alsof depressie een spoor nalaat in je hersenen, waardoor terugval veelvuldiger voorkomt. Wie ooit eens depressief was heeft 50% kans opnieuw te hervallen. En 70 tot 80% kans op een derde herval. Als je 3 keer een depressie hebt meegemaakt dan ligt de kans dat je terug hervalt nog hoger.

 

depressiviteit
mindfulnes depressie

Ontmoedigende cijfers. Toch is er hoop. Want terugval kan voorkomen worden. Maar hiervoor moet je zelf de handen uit de pouwen steken.

Mindfulness helpt je namelijk bewust te maken van de automatische negatieve gedachten die een bewezen effect hebben op depressies. Je krijgt oefeningen en instrumenten om anders te leren omgaan met datgene wat er nu is. Je leert hoe je anders kunt omgaan met gedachten en gevoelens zonder dat deze je overspoelen.

Als je op dit moment de neiging tot depressiviteit hebt, ga dan eens praten met je psycholoog of therapeut. Best is pas een mindfulness training te starten als je je weer wat beter voelt.

Voorpagina | Overzicht | Algemene Voorwaarden | Privacybeleid | Contacteer Levensstroom | © 2007 - 2017 Levensstroom |