Levensstroom

Home | Contacteer mij |
linker hoek afgerond SEO rechter afgeronde hoek container

Levensstroom, praktijk voor therapie, Mindfulness en massage

mindfulness stress

Stress en mogelijke behandelingen

Gas terugnemen geeft zuurstof aan je leven

Het 'ik' is een onrustig baasje,
dat elders wil zijn dan waar het is.
Als je jezelf herinnert dat je er al bent,
doe je iets buitengewoon tegendraads ten opzichte van de tendens van je 'ik'.
Het 'ik' heeft altijd het idee dat er een doel is waar het naar op weg moet.
Doordat het 'ik' een doel heeft waar het naar op weg is,
pleegt het geweld jegens wat is.

Hans Knibbe, 2004


Naar schatting heeft één op de vier Belgen in de loop van zijn leven last van stress. De klachten gaan van kleine lichamelijke ongemakken tot onder andere burn-out en depressie. Toch wordt het probleem nog veel te vaak genegeerd. En dat terwijl ontstressen niet eens zo moeilijk hoeft te zijn als vaak wordt gedacht.

Een stressloos bestaan

'Druk, druk, druk': de reactie die je vaak krijgt als je aan iemand vraagt hoe het gaat. Een hectisch leven lijkt vandaag de dag eerder regel dan uitzondering. Iedereen wil onthaasten en droomt van een volkomen stressloos leven, maar stel je dat eens voor? Zou dat niet vreselijk saai zijn?
Een krachtige dosis stress kan zelfs erg gezond zijn en kan je bovendien veel beter laten presteren dan je ooit voor mogelijk hield.

Net voor sprinters in de startblokken gaan, hebben ze behoorlijk wat stress, maar het is juist die spanning die ervoor zorgt dat ze ongelooflijk gefocust blijven en een overwinning kunnen behalen. Ook de spanning net voor een examen of sollicitatiegesprek kan je helpen helder en snel na te denken en zo tot betere resultaten te komen. Je businessplan voorstellen aan de bank, de verbouwingen in je huis in goede banen leiden, de eerste ontmoeting met je liefje,... het zijn allemaal situaties waarbij een verhoging optreedt van het hormoon cortisol. Het verhoogt je alertheid en productiviteit.

Maar als de spanning te lang aanhoudt, te vaak optreedt of te hevig is, gaat het ten koste van je motivatie en weerbaarheid. Stressklachten zoals hoofdpijn, verstrooidheid, snel geÔrriteerd zijn... steken vaak de kop op in het weekend of tijdens de vakantie, wanneer je even 'stilvalt'. Als je die signalen niet herkent of ernstig neemt, kan dat je functioneren verstoren. Op termijn kan het zelfs leiden tot stressziektes zoals depressie en burn-out.

gezonde stress bij wedstrijd of marathon

fysiologie stressrespons

stress mindfulness

De invloed van gedachten

Op deze manier worden we op scherp gezet en kunnen we hard wegrennen, of zijn we in staat van paraatheid als we iets moeilijks moeten doen. Als de dreiging of moeilijke klus voorbij is, keert het lichaam terug naar zijn gewone toestand. Dit wordt ervaren als opluchting.

Mensen reageren niet alleen stresserend op 'werkelijke' gevaren, zoals een auto die op ons afkomt.
Wij reageren ook op gevaren die nog niet hebben plaatsgevonden. Het idee dat we te laat kunnen komen, een examen moeten afleggen of een opdracht niet afkrijgen, is al voldoende reden om stress te krijgen. Het feit dat we in een file zitten kan allerlei interpretaties oproepen als 'ik kom niet op tijd', 'wat gaat zij nu van mij denken', 'mijn baas zal me weer berispen',... Doordat veel problemen zich continu opnieuw in ons hoofd afspelen ontstaat er een verlengde “vecht of vlucht” reactie. Veel opgebouwde spanning kan je dus al vermijden door je bewust te worden van je negatieve gedachten. Aandachtstraining is daartoe een goede training.


Het nadeel van zulk een stressopbouw is dat het lichaam zich voorbereidt op actie zonder dat dit nodig is. De energie hoopt zich dan op in het lichaam en 's avonds zijn we dan bvb. héél vermoeid zonder dat we zware inspanning hebben moeten leveren.

Een stresserende situatie leidt niet bij iedereen tot dezelfde stressreactie. De hoeveelheid spanning die men ervaart, is onder andere afhankelijk van hoe men denkt over de situatie en of men mogelijkheden ziet hier iets tegen te doen. Klachten bij stress zijn voor iedereen verschillend.

De stressreactie kan ook plaatsvinden als de spanningsvolle situatie voorbij is. Een bekend voorbeeld hiervan is hoofdpijn die optreedt in het weekend of aan het begin van de vakantie. Het gebeurt nogal eens dat iemand voor een cranio sacrale massage komt, daags na de massage pijn begint te krijgen. Door het stoppen van hormoon cortisol en adrenaline is ook het verdovende hormoon endorfine verminderd, dat voordien hielp de opgebouwde spanning niet te voelen en zo verder te kunnen blijven werken.

 

 

De aanpak met mindfulness: aandacht

Stress, slaaploosheid en depressie worden vaak veroorzaakt door negatieve gedachten, doemdenken, zelfkritiek en voortdurend kijken naar wat er fout is gegaan. In een mindfulness training leer je aandacht te hebben voor jezelf, zonder je daarbij te focussen op wat er fout gaat.  Je leert je aandacht te richten op wat is. Wat moeilijk loopt wordt daarbij niet ontkend, maar geaccepteert en overweldigt je leven niet meer.

SAM: een aandachtsoefening

SAM staat voor ‘stoppen en aandacht geven aan dit moment’. Neem eens een halt tijdens je bezigheid en geef aandacht aan wat er nu op dit moment is. Je kan je focussen op je lichaam: voel je de ademhaling? Is er spanning of druk in je hoofd? Welke spieren zijn er gespannen? Welke zijn ontspannen? Richt je vervolgens op je omgeving. Wat zie je? Wat hoor je? Kan je ook dit waarnemen zonder aandacht te geven aan het negatieve?

Deze oefening kan je 3 minuten doen. Ze laadt je batterijen op en zorgt voor een positieve ingesteldheid.

mindfull ontstressen
Hartcoherentie en stress

Hartcoherentie training en stress

Leuk is nu dat je deze biochemische reacties in het lichaam kunt sturen! Hartslag, spierspanning, ademhaling, bloeddruk... zijn wel ‘autonome’ functies, ze worden geleid door het autonoom zenuwstelsel. Toch is het mogelijk ze te veranderen: door anders te gaan ademhalen. Dit wordt hartcoherentie genoemd, een nieuwe methode die effectief blijkt te werken.

Het is een feit dat we ons autonome zenuwstelsel tot op zekere hoogte gericht kunnen beïnvloeden. Gebleken is namelijk dat het aanpassen van de ademhaling een gunstige invloed heeft op de wisselwerking tussen hersenen en hart. Hoe dit precies tewerk gaat, lees je meer in hartcoherentie.

Wie aan yoga doet , mediteert, mindfulness oefeningen doet of ontspanningsoefeningen zal misschien ook al ervaren hebben dat door rustig te ademen er 'iets' verandert in zijn systeem. Niet dat je direct in hartcoherentie komt. Maar yoga en meditatie zijn goede manieren om tot rust te komen. Bij hartcoherentietraining gaat je hartritmevariabiliteit veranderen waardoor er een evenwichtige samenwerking is tussen het sympathisch en parasympathisch zenuwstelsel. Voordeel van hartcoherentie is dat je de oefeningen 3 x per dag doet, telkens maar 3 minuten. Als je in een stressvolle situatie zit, kan je misschien moeilijk een kwartier gaan mediteren maar hartcoherentie kan je dan wel ter plekke doen.

Cranio sacrale therapie of centering behandeling

Veel klanten klagen over klachten en pijnen aan onderrug, nek, achterhoofd en schouder. Reden is dat onze huidige samenleving steunt op snelheid, eisen, financiële druk, werkdruk, gezinsdruk,... Hierdoor wordt het orthosympatisch zenuwstelsel overactief en het parasympatisch zenuwstelsel wordt minder en minder geoefend. Vandaar het belang om dit laatste te trainen. Bij 95% van deze mensen is dit het geval. Bij de andere 5% zijn beiden te zwak of beiden te actief.

Je kan deze systemen zien als spieren die je kan trainen. Spieren die je niet meer gebruikt verzwakken. Hetzelfde geldt voor het zenuwstelsel!

Gek is dat de mensen met klachten komen tijdens hun verlof of weekends! Wanneer ze weer aan het werk gaan verdwijnen de klachten opnieuw... De conclusie is dan snel gemaakt alsof werken beter zou zijn, terwijl dit juist heel nefast is! Zo gaan vele mensen jaren over hun grenzen en werken te snel, onder druk, prestatie, stress... Dit betekent dat het orthosympatisch deel van het zenuwstelsel de bijnieren zal aanmoedigen om meer adrenaline en cortisone aan te maken. Het lichaam krijgt hierdoor een boost van energie waardoor men weer verder kan werken. Daarbij hebben beide hormonen een verdovende werking zodat de persoon de pijn en klachten niet voelt!

Wanneer dan de vakantie of het weekend begint stopt men met werken... en stopt de aanvoer van adrenaline en cortisone. Het verdovingsmiddel is gedaan en men voelt de pijn terug. Wanneer ze terug werken zal het lichaam terug de verdovingstoestand in stand houden door opnieuw de hormonen te produceren. Op lange termijn zal dit de bijnieren en het lichaam uitputten om komt men terecht in een burn-out of depressie...

Onderzoek heeft aangetoond dat het lichaam halverwege de middag een verlaagd niveau van activiteit heeft. Een middagdutje leunt duidelijk aan bij het natuurlijke ritme van de mens. Het is dus niet verwonderlijk dat een middagdutje de gezondheid bevordert. De parasympaticus heeft dan immers de mogelijkheid om actief te worden en kan zo het lichaam terug in evenwicht brengen. De parasympaticus wordt vooral actief tijdens rust, meditatie, ontspanning en tijdens de slaap.

Cranio sacrale therapie of massage en een centering behandeling kan ook rechtstreeks invloed uitoefenen op het het zenuwstelsel. Tijdens deze behandeling lig je gewoon op tafel en zal de therapeut je hoofd vastnemen en/of sacrum en je de juiste behandeling geven. Dit werkt zeer ontspannen. Niet zelden vertelt een klant mij dat ze de volgende dag pijn of verdriet gevoeld hebben... Ik zeg hen dan dat dit een goed teken is... (zoals je hiernet hebt kunnen lezen).

Klachten die hiervoor in aanmerking kunnen komen:

  • Hoofdpijnen en migraine toestanden
  • Neus-, keel-, oorproblemen
  • Moeilijk kunnen concentreren
  • Zenuwachtigheid, overgeprikkeld zijn, stress
  • Snel verkouden of ziek
  • Nek- en schouderklachten
  • Klachten onderrug en heupen
  • Maag- en darmklachten
  • Koude handen en voeten
  • Slecht slapen, oververmoeidheid, slaaploosheid

Bij wie geblokkeerd?

  • Bij leerlingen en (examen)stress
  • Huismoeders en teveel verantwoordelijkheid
  • Uit werkende huismoeders
  • Oudere mensen
  • Leraars
  • Zij die teveel werken
  • Wie teveel angst heeft
  • ...
cranio sacrale massage

 

  • Test ook de chi machine na een gestresseerde dag...
  • Bij stress kan ook een massage ontspannend werken, alleen of met zijn tweeŽn
Voorpagina | Overzicht | Algemene Voorwaarden | Privacybeleid | Contacteer Levensstroom | © 2007 - 2017 Levensstroom |