Levensstroom

Home | Contacteer mij |
linker hoek afgerond SEO rechter afgeronde hoek container

Levensstroom, praktijk voor therapie, Mindfulness en massage

Rusten in zijn

Mindfulness: trainen van aandacht

De houding van 'Zijn'

Leven met volle bewustzijn, de pas vertragen
en elke seconde en elke ademhaling proeven,
dat volstaat.

Thich Nhat Hanh


Mindfulness of aandachttraining: een andere kijk op het leven...

In het leven van elke mens kunnen er zich situaties voordoen waar totaal geen rekening mee werd gehouden. Onverwachtse gebeurtenissen die het leven op zijn kop kunnen zetten. Of ook kleine dagelijkse situaties, gesprekken, ervaringen kunnen de emoties beroeren. Soms zijn deze gebeurtenissen prettig, andere keren onprettig. De houding tegenover de omstandigheden kan de beleving van onze ervaringen grondig wijzigen.

Elke mens is op zoek naar gelukkig zijn en hij wil dit zo veel mogelijk realiseren: voor zichzelf, de partner, de kinderen. Evenwel hebben we het geluk niet altijd in eigen handen. Soms komen er situaties in ons leven voor, waarbij we emotioneel diep geraakt worden, waar we ons zorgen over maken, waardoor we slapeloze nachten krijgen,... Bij negatieve ervaringen is een depressie niet meer ver af. Op dat moment ben je aangewezen op anti-depressiva en gesprekstherapie.

Ofwel kunnen we de speelbal worden van deze omstandigheden. Ofwel kunnen we leren onze rust te bewaren, midden in de storm. Dat vraagt een actieve moed, een vriendelijk kijk en een groter gewaarzijn van wat er in en om je heen gebeurt. Dat gewaarzijn kan je ontwikkelen. Mindfulness of aandachttraining is daar een goede methode voor.

Ook als het niet prettig is!

In het hier en nu leven betekent óók aanwezig zijn als er iets is dat je níet prettig vindt! En dat kan best lastig zijn. We willen toch allemaal weg van iets dat onplezierig is? Soms is dat mogelijk, maar in heel veel situaties lukt dat niet. Er zijn nu eenmaal zaken in het leven die pijnlijk en moeilijk zijn. Pijn hoort tot het leven. Lijden wordt het wanneer we weerstand bieden aan de pijn. Dát levert pas echt stress op. Het gevolg is namelijk dat je zowel lichamelijk en geestelijk als het ware op spanning gaat staan door je verzet. Lichamelijk merk je dat bijvoorbeeld door gespannen spieren, verhoging van bloeddruk en hartslag, onregelmatige of “hoge” ademhaling. Emotioneel merk je bijvoorbeeld onrust, stress, gevoel van angst, onvrede of verwarring.

Door je te verzetten tegen wat er is, ben je niet meer in staat om rustig te kijken naar wat er echt is. Je handelt dan automatisch. Soms juist. Soms verkeerd. En soms is “zijn”, voelen dat er verdriet, boosheid of pijn is, zonder het weg te duwen, een effectievere manier van handelen. Dat is mindfulness. Pas als je ook een pijnlijke of moeilijke situatie onder ogen durft te zien, zal het aan kracht minderen. Dan zul je je rustiger, beter en meer ontspannen gaan voelen. en op een gepastere manier reageren.

Nog twee mindfulness oefeningen

Pure feitelijke waarneming, zonder oordeel, is niet makkelijk. Test jezelf maar eens met de volgende filmpjes.

Waarnemen zonder oordeel (1)



Waarnemen zonder oordeel (2)



Verder: Mindfulness of aandachttraining en de automatische piloot.

Voorpagina | Overzicht | Algemene Voorwaarden | Privacybeleid | Contacteer Levensstroom | © 2007 - 2017 Levensstroom |