Levensstroom

Home | Contacteer mij |
linker hoek afgerond SEO rechter afgeronde hoek container

Levensstroom, praktijk voor therapie, Mindfulness en massage

wat is hartritmevariabiliteit

Wat is hartcoherentie?

Het hart-brein systeem

"Je ademhaling is de brug die het leven verbindt met het bewustzijn, die je lichaam verbind met je gedachten"

Thich Nhat Hanh


Het hart-brein-systeem

Vraag is nu na het voorgaande gelezen te hebben, hoe je het 'gaspedaal' en 'rempedaal' beter op elkaar kunt afstemmen? We herinneren immers dat door in herhaaldelijk stresssituaties terecht te komen we meer en meer op het gaspedaal drukken en bijgevolg heel ons lichaam in een overspannen belasting geraakt die constant aanhoudt en zelfs chronisch wordt. Kunnen we bv. ook van buitenaf het rempedaal inschakelen, met andere woorden zelf beïnvloeden? Het antwoord is ja: in de relatie tussen je hersenen en het hart. De sterkste relatie tussen hart en hersenen is het onwillekeurig zenuwstelsel met zijn sympathisch en parasympathisch systeem. Sympathisch is van het Latijn afgeleid en betekent 'in relatie staan'.

Er zitten dus heel veel zenuwen tussen je hart en hersenen m.n. zenuwen die verbonden zijn met je emotioneel brein. Op deze manier beïnvloeden in het hart-breinsysteem het hart en de hersenen elkaar voortdurend. Niet alleen het hart ondergaat de invloed van het zenuwstelsel. Kijk maar even naar het schrikken. Als je schrikt (wat in de hersenen gebeurt) gaat het hart sneller kloppen. Maar het hart zendt ook signalen terug naar de hersenen waarmee het de hersenactiviteit kan beïnvloeden. Dus wanneer het hart ontregeld geraakt, negatieve gevoelens ervaart, zal dit ook inwerken op het emotionele brein.

Hartritme variabiliteit en hartcoherentie training

Normaal gesproken wordt het sympathische en het parasympathische zenuwstelsel afwisselend geactiveerd. Bij het inademen wordt het orthosympathische zenuwstelsel geactiveerd en bij het uitademen wordt het parasympathische zenuwstelsel geactiveerd. Wat gebeurt er dus? Het hart gaat sneller kloppen bij het inademen en bij het uitademen gaat het hart trager kloppen. Op deze manier zal bij gezonde mensen de tijd tussen twee hartslagen voortdurend verschillen. Deze onregelmatigheid toont aan dat de hartfrequentie zich goed aanpast aan de omstandigheden van het hart en de bloedvaten. Het is een teken dat je 'rempedaal' en 'gaspedaal' goed werkt.

Het verschil tussen de hartslag tijdens de inademing en de hartslag tijdens de uitademing wordt Hart Ritme Variabiliteit (HRV) genoemd. Deze hartritme variabiliteit (of hartcoherentie) vertelt iets over de staat van je lichaam. Hoe ontspannender je bent, hoe groter de hartcoherentie. Deze neemt weer af wanneer de gespannenheid en stress groter wordt. Als je zeer angstig of gestrest bent, zal de hartcoherentie geheel afwezig zijn. Een kleine hartritmevariabiliteit (lage hartcoherentie) komt overeen met onbalans en onevenwicht tussen het orthosympathische en het parasympathische zenuwstelsel. Een grote hartritmevariabiliteit (hogere hartcoherentie) staat voor een goed evenwicht tussen het gaspedaal en het rempedaal. Wie een hogere hartcoherentie wil bereiken, zal dus het verschil in hartslag zo groot mogelijk moeten maken. Dit kan je dan doen door korter in te ademen en langer uit te ademen! Simpel maar wetenschappelijk onderbouwt.

hartritmevariabiliteit

Tijdens hartcoherentie training leer je ademen op je eigen comfortabele snelheid. Je onwillekeurig zenuwstelsel zal de snelheid van je hartslag, de output van je hart en de capaciteit van je bloedvaten aanpassen, zodat ze synchroon gaan lopen met de ademhaling. De ademhalingsoefeningen tijdens hartcoherentie training zorgen er dus voor dat de orthosympathische en parasympathische zenuwstelsels gelijk worden geactiveerd. Hierdoor zal je hart iets trager slaan bij het uitademen. Er ontstaat een grotere variabiliteit, en grotere coherentie en er is een evenwicht in het onwillekeurig zenuwstelsel bereikt.

Biofeedback apparatuur

Het leuke is nu dat je het hartritmepatroon zichtbaar kan maken met biofeedback apparatuur. Door een HRV-sensor aan je vinger of oorlel te doen en deze aan te sluiten op een computer, kun je met behulp van software je hartritmevariabiliteit zichtbaar maken. Dit is niet gelijk als je hartritme, maar het is de tijdspanne tussen de hartslagen. Bij een individuele training kan je hiervan gebruik maken en allerlei metingen nalezen terwijl je je oefeningen doet.

Ook thuis kan je oefenen. Dan kan je bv. gebruik maken van de Stresseraser. Een klein, handig toestelletje dat mooi de sinusgolven zal weergeven wanneer je in hartcoherentie ademt. Je kan de Stresseraser huren tijdens je training.

Onze hartslag, hersengolven en ademhaling hebben allemaal een bepaald ritme. Bij hoge hartcoherentie, dus variabele hartslag, gaan deze ritmes resoneren. Dit wil zeggen dat 2 of meer trillingen van (ongeveer) gelijke snelheid elkaar gaan treffen waardoor een vibratie ontstaat. In dat geval communiceren ons hart, brein, zenuwstelsel en hormoonsysteem optimaal, het lichaam verbruikt efficiënt zijn energie. Je voelt je optimaal, energiek en je kunt helder denken.

Bekijk onderstaande video van Heartmath:

Voorpagina | Overzicht | Algemene Voorwaarden | Privacybeleid | Contacteer Levensstroom | © 2007 - 2017 Levensstroom |